Notificare privind redenumirea Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile

Având în vedere Ordonanța Guvernului nr. 17 din 29 august 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 755 din 31 august 2018, vă notificăm cu privire la faptul că Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a fost redenumit, noua denumire fiind AUTORITATEA DE INVESTIGAȚII ȘI ANALIZĂ PENTRU SIGURANȚA AVIAȚIEI CIVILE (AIAS).

112 - Sistemul national unic pentru apeluri de urgenta

Cum functioneaza sistemul 112?

Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU) reprezinta o componenta importanta a obligatiilor serviciului universal, fiind prevazut si in una din Directivele semnificative pentru politicile sectorului de telecomunicatii din acquis-ul UE.

Apelarea numarului 112 reprezinta o cale rapida de a comunica cu dispeceratele de urgenta (Politie, Pompieri, Ambulanta) in timpul unei situatii de urgenta.

Apelul la 112 este universal si gratuit

Numarul de urgenta 112 este gratuit si poate fi apelat din orice retea de telefonie fixa sau mobila. Abonatii care apeleaza 112 nu platesc sume suplimentare la factura telefonica.

Ce este o situatie de urgenta?

Este o situatie de urgenta atunci cand se impune interventia Politiei, Pompierilor si Salvarii pentru a salva viata, proprietatea si mediul.

Pentru a putea aprecia corect daca o situatie este de urgenta, cetateanul trebuie sa raspunda la urmatoarea intrebare: "Este nevoie de asistenta IMEDIATA a Politiei, Pompierilor sau a Salvarii pentru a salva viata, proprietatea sau mediul?"

Daca raspunsul este DA, atunci se formeaza 112 si se comunica operatorului Centrului de preluare a apelurilor de urgenta ceea ce s-a intamplat sau urmeaza sa se intample.

Exemple de situatii de urgenta:

  • Accidente de aviatie
  • Accidente la metrou
  • Accidente feroviare
  • Accidente rutiere cu victime, persoane blocate
  • Accidente navale
  • Accidente montane
  • Accidente in pesteri, canioane
  • Accidente determinate de factori de mediu
  • Avarii sau accidente industriale
  • Explozii
  • Incendii
  • Arsuri termice, electrice, chimice
  • Cutremure
  • Fenomene hidrologice/meteo periculoase
  • Fulgerati/trasniti
  • Prabusiri utilaje, constructii, arbori
  • Agresiuni animale cu victime
  • Pericol de agresiune insecte, animale
  • Muscaturi/intepaturi de animale/insecte
  • Persoane inconstiente
  • Persoane constiente cazute in locuri publice
  • Intoxicatii
  • Probleme respiratorii severe
  • Hemoragie grava
  • Febra
  • Lesin
  • Conflicte si agresiuni fizice
  • Loviri sau alte violente
  • Omor/pruncucidere
  • Rele tratamente aplicate minorilor
  • Lipsire de libertate
  • Talharii
  • Furturi
  • Inselaciuni
  • Folosire armament
  • Distrugeri de bunuri
  • Consum/trafic de droguri
  • Evadare
  • Tentativa de suicid
  • Tulburarea linistii si ordinii publice
  • Persoane disparute/gasite
  • Cersetorie/spalare parbrize

Nu reprezinta o urgenta:

  • Accidentele rutiere fara victime
  • Aflarea datei si a orei
  • Aglomerare trafic
  • Deblocarea telefoanelor mobile
  • Incarcarea cartelelor de telefoane mobile
  • Intrerupere utilitati (energie electrica, apa, gaze, operatori servicii internet, telefonie si TV)
  • Inundatie in apartament, subsolul blocului
  • Neridicarea gunoiului menajer
  • Pierderea sau gasirea de obiecte personale
  • Reclamatii taxi, transport in comun, diverse
  • Ridicari auto
  • Solicitare informatii despre: nr. de telefon, emitere carte de identitate, pasaport, cazier, trafic, program institutii publice.

ATENTIE! Un apel fals poate impiedica sau intarzia o ambulanta sa ajunga la tine sau la cineva drag tie! Un minut conteaza in salvarea vietii tale!

Colaborarea in timpul unei urgente

Capacitatea dvs. de a coopera cu un operator 112 si cu dispecerii de la politie, ambulanta si pompieri in timpul unei urgente poate fi hotaratoare in momentul aparitiei cazului de urgenta.

Lucrand impreuna, cooperand, deveniti o combinatie puternica de forte in rezolvarea cazului de urgenta, o forta mult mai mare decat in cazul implicarii unei singure persoane. Iata ce inseamna lucrul in echipa!

Noi, ca fiinte umane, avem datoria de baza de a ne ajuta unii pe altii in cazul unei situatii de urgenta. Nu trebuie sa uitam ca este posibil ca vreodata sa fim in dificultate si sa fie nevoie sa cerem ajutorul celorlalti. Ajutand pe cineva intr-o situatie de urgenta se creeaza un spirit de ajutor reciproc. Acesta, la randul lui, promoveaza increderea in ceilalti.

Amintiti-va o regula importanta: "Sa ne ajutam unii pe altii la nevoie!" cooperand cu 112.

Colaborati total cu serviciul de urgenta si cu operatorul 112!

Puneti-va in locul operatorilor de la 112. Acesti oameni nu pot sa va citeasca gandurile. Nu ne putem astepta ca ei sa stie de ce avem nevoie, daca nu comunicam cu ei astfel incat sa ne poata intelege. Incercati sa vorbiti clar si concis. Spuneti-le ce se intampla si de ce aveti nevoie. Fiti dispusi sa lucrati cu altii sau sa cereti ajutor altora in timpul unei situatii de urgenta. Intotdeauna sa fiti atenti intr-o situatie de urgenta si sa stiti cum puteti cere ajutor. Este posibil ca tocmai in timpul unei plimbari sa vedeti o persoana care a lesinat. Este posibil sa fi facut infarct. In acest caz dvs. puteti sa-i salvati viata.

Cand formati 112, faceti urmatoarele lucruri:

Furnizati operatorilor 112 cat mai multe informatii despre evenimentul respectiv: in cazul unui accident rutier, specificati cu exactitate numarul masinii, locul unde s-a produs accidentul, numarul total al persoanelor implicate in accident, daca sunt scurgeri de carburant pe carosabil, daca persoanele sunt blocate in autovehicul, daca sunt constiente sau inconstiente.

Oferiti informatii reale. Nu exagerati situatia. Oricum, nu va temeti sa sustineti veridicitatea si seriozitatea cazului de urgenta. Urmati instructiunile serviciului de urgenta...

Sa nu inchideti niciodata telefonul la 112 decat daca vi se spune s-o faceti!

Amintiti-va ca ajutorul dvs. poate fi vital in salvarea unei vieti!

Cunoasterea locatiei

Dintre toate informatiile pe care le dati la 112, localizarea incidentului este foarte importanta. Daca nu precizati cu exactitate locul incidentului este posibil ca agentia de urgenta sa nu poata sa trimita echipajele acolo unde este nevoie. De asemenea, precizarea cu exactitate a locului incidentului este determinanta deoarece, daca se intrerupe convorbirea, operatorul va sti locul incidentului. Acest lucru este crucial atunci cand sunt folosite telefoanele celulare. Dati serviciului de urgenta cea mai exacta locatie cu putinta in circumstantele respective. Trebuie sa incercati sa le oferiti o locatie specifica sau cel putin sa fixati incidentul intr-o anumita zona. Daca va aflati intr-o zona necunoscuta si nu stiti adresa incidentului pe care il anuntati, cautati cateva puncte de reper care s-ar putea sa ajute la stabilirea locatiei. De exemplu: intersectiile, cladiri semnificative, persoane din zona care stiu adresa.

Nu sunati la 112 pentru a cere informatii despre alte numere de telefon ale sectiilor de politie, pompieri sau centre medicale. Se interzice utilizarea numarului 112 in scopuri ce nu reprezinta apeluri de urgenta.

Constituie contraventii, potrivit prevederilor Legii nr. 160 din 2008 urmatoarele fapte care se sanctioneaza dupa cum urmeaza:

  • apelarea abuziva a numarului unic pentru apeluri de urgenta 112, cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei
  • alertarea falsa a agentiilor specializate de interventie, cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei
  • nerespectarea de catre furnizorii de retele publice de comunicatii electronice sau de servicii de telefonie destinate publicului a obligatiilor prevazute la art. 14-17 si la art. 18 alin. (1), cu amenda de la 5.000 lei la 100.000 lei
  • nerespectarea de catre furnizorii de comunicatii electronice a conditiilor tehnice si economice referitoare la realizarea comunicatiilor catre SNUAU stabilite, in conditiile legii, de Autoritatea Nationala pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei, cu amenda de la 5.000 lei la 100.000 lei
  • neindeplinirea de catre administratorul SNUAU a obligatiilor privind securitatea si confidentialitatea bazelor de date, prevazute la art. 18 alin. (2) si la art. 19 alin. (1), cu amenda de la 1.500 lei la 50.000 lei.

Studii și analize

Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile elaborează studii de specialitate, analize specifice și buletine informative privind siguranța aviației civile.

Pentru mai multe informații, click aici.

Rapoarte de investigație

AIAS execută investigații tehnice ale evenimentelor de aviație civilă, cu scopul determinării faptelor, cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea acestora.

Pentru mai multe informații, click aici.

Recomandări de siguranță

Autoritatea de Investigații și Analiza pentru Siguranța Aviației Civile emite recomandări de siguranță a zborului, pe baza unor studii sau a analizei unei serii de investigații.

Pentru mai multe informații, click aici.