• Despre AIAS

    Despre AIAS

  • Care sunt atribuțiile principale ale AIAS?

    Care sunt atribuțiile principale ale AIAS?

  • Recomandări de siguranță

    Recomandări de siguranță

Notificare privind redenumirea Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile

Având în vedere Ordonanța Guvernului nr. 17 din 29 august 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 755 din 31 august 2018, vă notificăm cu privire la faptul că Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a fost redenumit, noua denumire fiind AUTORITATEA DE INVESTIGAȚII ȘI ANALIZĂ PENTRU SIGURANȚA AVIAȚIEI CIVILE (AIAS).

SR-53

Istoric recomandare
SR-53.ACC.2014-01-20, ISLANDER BN-2A-27.YR-BNP.AB
Emitent: CIAS
Destinatar: European Aviation Safety Agency
Data transmiterii: 20/10/2015
Text recomandare: EASA ar trebui să ia în considerare stabilirea unor cerințe pentru furnizorii serviciilor de trafic aerian privind modul de gestionare a unor situații neintenționate, cum ar fi posibile cazuri de nerespectare a rutelor prevăzute în planul de zbor, a nivelelor minime de zbor, a cerințelor minimale de navigație, ș.a.m.d., determinate de probleme precum condițiile meteo, tehnice, performanțele aeronavei și/sau alți factori prin care controlorii de trafic aerian vor solicita respectivelor echipaje confirmarea privind regulile de zbor urmate.
Emitent: European Aviation Safety Agency
Destinatar: CIAS
Data transmiterii: 22/02/2016
Text răspuns: Regulamentul Comisiei de punere în aplicare (UE) Nr. 923/2012 (SERA) conţine cerinţele pentru echipajele de zbor cu privire la aderarea la planul de zbor (SERA.8020, Aderare la planul de zbor). În plus, propunerea pentru SERA Partea C, (Părerea EASA din 04/2012) care este momentan în proces de adoptare, le cere implicit în continuare echipajelor de zbor să informeze Serviciile de Trafic Aerian (ATS) în caz de eroare, sau degradare a navigării, comunicaţiilor, altimetriei, a comenzilor de zbor sau a alor sisteme, sau dacă performanţa aeronavei se degradează sub nivelul cerut de spaţiul aerian în care aceasta operează.
Referitor la cerinţele pentru furnizorii de ATS şi controlorii de trafic aerian, Agenţia evaluează momentan transpunerea cerinţelor în PANS-ATM 8.7.1 legate de serviciile de supraveghere ATS în activitatea de elaborare a reglementărilor care este în desfăşurare pentru PANS-ATS (RMT.0464). Data de publicare aşteptată pentru respectivul NPA este în al doilea sfert al lui 2016.
Emitent: CIAS
Destinatar: European Aviation Safety Agency
Data transmiterii: 01/03/2016
Text răspuns:

Considerăm răspunsul dumneavoastră ca fiind NEADECVAT.

Recomandarea de siguranță rămâne deschisă deoarece în răspunsul dumneavoastră nu am regăsit în ce condiții legale în viitor un controlor de trafic poate solicita informații suplimentare referitoare la regulile de zbor urmate de către un echipaj care se va afla într-o situație similară celei din accidentul investigat.

   
Emitent: European Aviation Safety Agency
Destinatar: CIAS
Data transmiterii: 01/09/2017
Text răspuns:

Regulamentul Comisiei de punere în aplicare (UE) Nr. 923/2012 (SERA) conține cerințele pentru echipajele de zbor cu privire la aderarea la planul de zbor (SERA.8020, Aderare la planul de zbor). În plus, propunerea pentru SERA Partea C, (Părerea EASA din 04/2012) care este momentan în proces de adoptare, le cere implicit în continuare echipajelor de zbor să informeze Serviciile de Trafic Aerian (ATS) în caz de eroare, sau degradare a navigării, comunicațiilor, altimetriei, a comenzilor de zbor sau a alor sisteme, sau dacă performanța aeronavei se degradează sub nivelul cerut de spațiul aerian în care aceasta operează.

Referitor la cerințele pentru furnizorii de ATS și controlorii de trafic aerian, Agenția a inclus transpunerea prevederilor ICAO PANS-ATM 8.7.1 legate de serviciile de supraveghere ATS în Nota Amendamentului propus (NPA) pentru PART-ATS (RMT.0464). Mai precis, dispozițiile vor:

  • fi adresate oferind supraveghere ATS pentru a îmbunătăți siguranța;
  • oferi vectorizare pentru a asista piloții la navigație;
  • menține monitorizarea traseului de zbor al traficului aerian;
  • primi informații cu privire la orice deviații semnificative ale aeronavei de la condițiile respectivelor ei autorizări ATC, inclusiv ale traseelor autorizate, precum și nivelele, când este cazul.

Perioada de consultare a NPA s-a încheiat pe data de 28 februarie 2017 și EASA revizuiește în prezent comentariile primite.

Următorul livrabil pentru activitatea de reglementare RMT.464, o opinie a EASA, este planificat să fie publicat în ultimul sfert al anului 2017.

Trebuie menționat faptul că SERA.5015(c)(3) include următoarea prevedere (Schimbare de la zborul după Regulile de Zbor Instrumental – IFR la zborul după Regulile de Zbor la vedere – VFR): "ATS nu trebuie să invite pe nimeni să treacă de la zborul IFR la zborul VFR, nici direct, nici prin deducere".

   
Emitent: European Aviation Safety Agency
Destinatar: CIAS
Data transmiterii: 02/07/2018
Text răspuns:

Reply to Safety Recommendation ROMN-2015-053 received on 11/12/2015 (SR-53.ACC.2014-01-20, ISLANDER BN-2A-27.YR-BNP.AB)

Final response: EASA is of the opinion that the main topic of this Safety Recommendation is already addressed by the following existing provisions of Regulaâon (EU) No 923/2012:

• SERA.8020 'Adherence to flight plan', and

• SERA.11013 'Degraded aircraft performance' Furthermore, on 22 May 2018 EASA published Opinion No 03/2018 as a product of RMT.0464 'Requirements for Air Traffic Services (ATS)'. The Opinion proposes a broad set of organisation and technical requirements addressing the provision of ATS - Air Traffic Control Service, Flight Information Service, Alerting Service - to be included in Annex IV to Regulation (EU) No 2017/373 'the ATM/ANS Common Requirements', with the objective to harmonise the safe provision of such services throughout the EASA Member States. The proposed rules are transposed mainly from the relevant ICAO ATS provisions, in particular those in Annex 11 and Doc 4444 'PANS ATM', and are adapted to the EU regulatory framework and service provision context.

The documents . published with the Opinion contain draft AMC1 ATS.TR.155(a) 'ATS surveillance services - FUNCTIONS OF THE ATS SURVEILLANCE SYSTEMS. IN ATS', stipulating the use of ATS surveillance by ATS. This includes, inter alia, flight path monitoring.

However, EASA disagrees on the last part of the recommendation referring to the request of the confirmation of the flight rules since it contradicts to the principie established in SERA.5015 'Instrument flight rules (IFR) - Rules applicable to all IFR flights' stipulating: 'No invitation to change from IFR flight to VFR flight shall be made by ATS either directly or by inference'.

EASA Status: Closed - Partial agreement.

Studii și analize

Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile elaborează studii de specialitate, analize specifice și buletine informative privind siguranța aviației civile.

Pentru mai multe informații, click aici.

Rapoarte de investigație

AIAS execută investigații tehnice ale evenimentelor de aviație civilă, cu scopul determinării faptelor, cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea acestora.

Pentru mai multe informații, click aici.

Recomandări de siguranță

Autoritatea de Investigații și Analiza pentru Siguranța Aviației Civile emite recomandări de siguranță a zborului, pe baza unor studii sau a analizei unei serii de investigații.

Pentru mai multe informații, click aici.