• Despre AIAS

    Despre AIAS

  • Care sunt atribuțiile principale ale AIAS?

    Care sunt atribuțiile principale ale AIAS?

  • Recomandări de siguranță

    Recomandări de siguranță

Notificare privind redenumirea Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile

Având în vedere Ordonanța Guvernului nr. 17 din 29 august 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 755 din 31 august 2018, vă notificăm cu privire la faptul că Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a fost redenumit, noua denumire fiind AUTORITATEA DE INVESTIGAȚII ȘI ANALIZĂ PENTRU SIGURANȚA AVIAȚIEI CIVILE (AIAS).

SR-67

Istoric recomandare
SR-67.IG.2016-01-07, BOEING 737-430.YR-BAS.CJ
Emitent: CIAS
Destinatar: Blue Air
Data transmiterii: 19/12/2016
Text recomandare:

Se recomandă operatorului Blue Air să revizuiască criteriile prin care se stabilește componență unui echipaj atunci când urmează să efectueze un zbor charter pe un aeroport de destinație nou sau rar utilizat.                        

Emitent:

CIAS
Destinatar: Blue Air
Data transmiterii: 27/03/2017
Text răspuns: Nerespectare termen 90 de zile pentru răspunsurile la recomandarea privind siguranța aviației civile.
   
Emitent: Blue Air
Destinatar: CIAS
Data transmiterii: 23/05/2017
Text răspuns:

În urma primirii adresei dumneavoastră dorim să vă comunicăm următoarele:

 

1. În conformitate cu manualul operațional Partea A, Ediția 3, Revizia 8, capitolul 4.1.3.1 planificarea la zbor a doi membri de echipaj neexperimentați este interzisă:
Crewing together of inexperienced flight crew is not authorised. The requirement is monitored by the software used in the Crew Planning Department. The progress and release for normal operation is monitored by Crew Planning Department in conjunction with the Training Department. To meet the above requirements the following procedure applies:
- Crew planning shall not plan two inexperienced flight crew members on the same flight;
- Crew planning short term shall check that inexperienced flight crew members are not scheduled on the same flight;
- An inexperienced Commander (per the definition above) shall ensure he is not scheduled with an inexperienced Co-pilot.

 

2. Înainte de a începe operarea unei rute noi sau pe un aeroport nou, conform procedurii BMS-F-040, BMS/QD-0105/16.03 .2015 Departamentul Operațiuni Zbor analizează toate aspectele legate de:
- aeroportul de plecare, aeroportul de destinație și aeroportul de rezerva (performanțe decolare, aterizare, fire category, PCN etc.);
- ruta și zonele survolate;
- se cer informații specifice fiecarei rute sau aeroport pe care nu s-a mai operat, de la departamentele ground, flight support, safety și security pentru a determina eventuale riscuri ce pot apărea.
De asemenea, conform aceleiași proceduri, înainte de a opera o rută nouă sau pe un aeroport nou, Departamentul Siguranța Zborului pregătește o analiză de risc. În urma acestei analize trimite către Departamentul Operațiuni Zbor măsurile necesare care au rezultat în urma analizei de risc. Aceste măsuri se referă la toate aspectele operaționale, inclusiv la nivelul de experiență al echipajului de zbor.

 

3. În Partea C a manualului de operațiuni zbor al Blue Air AMS, la capitolul 1. 11 sunt specificate următoarele:
1.11 Aerodrome categorization for flight crew competence qualification
Airports in the BLUE AIR operations area are categorized per criteria based on their environment (physical and meteorological), approach aids and patterns, performance limitations and frequency of use.
1.11.1 Category A
An aerodrome, which satisfies all the following requirements:
- An approved instrument approach procedure;
- At least one runway with no performance limited procedure for take-off and/or landing;
- Published circling minima not higher than 1000 feet above aerodrome level;
- Night operations capability.
Pilots are authorized to operate into category A airfields based on the Annual Line Check, and should self-brief for these airfields using the flight documentation provided in the Airway Manual and the airfield performance data pages.
1.11.2 Category B
An aerodrome, which does not satisfy the category A requirements or which requires extra considerations such as:
- Non-standard approach aids and/or approach patterns; or
- Unusual local weather conditions; or
- Unusual characteristics or performance limitations; or
- Any other relevant considerations including obstructions, physical layout, lighting etc.
Prior to operating to a Category B aerodrome, the commander should be briefed, or self-briefed by means of programmed instructions on the category B aerodromes concerned and should certify that he has carried out these instructions.
Briefings for category B airports are contained in this manual. These briefings are not exhaustive and some Category B airports may not be covered (e.g. an unexpected charter flight).
Before operating to a category B airport, the commander shall have completed the training in accordance with Blue Air's OM-D, Route and Aerodrome Competence Training.
1.11.3 Category C
An aerodrome which requires additional consideration to a category B aerodrome.
Prior to operating to a category C aerodrome, the commander should be briefed and visit the aerodrome as an observer and/or undertake instruction in a flight simulator. This instruction shall be certified by the Flight Operations Director.
La capitolul 1.11.4 al aceluiași manual departamentul operațiuni zbor clasifică toate aeroporturile pe care se operează, după criteriul de mai sus, în așa fel încât echipajele știu pe ce categorie de aeroport operează.

 

În capitolul 2 al OM-C echipajele de zbor au la dispoziție:
4. Sistemul EFB a fost introdus în anul 2016, Blue Air AMS a primit aprobarea finală a sistemului EFB prin scrisoarea AACR 28202/17.10 .2016. Aplicația OPT de la Boeing, parte a acestui sistem, permite piloților calculul exact si rapid al performanțelor:
- Pentru decolare OM-B capitolul 4.5;
- Pentru aterizare (landing dispatch), Manual EFB capitolul 8.2.4.1.4;
- Pentru aterizare (landing enroute), Manual EFB capitolul 8.2.4.6.
Așa cum este prevăzut în manualul EFB capitolul 8.2.4.6 calculul distanței de aterizare trebuie refăcut de fiecare dată când apare o schimbare a condițiilor meteo sau al contaminării pistei de aterizare.


În speranța că toate aceste informații contribuie la clarificarea situației și la evitarea apariției unor evenimente ca si cel de la Cluj, vă stau la dispoziție cu orice alte informații.

   
Emitent: CIAS
Destinatar: Blue Air
Data transmiterii: 26/09/2017
Text răspuns: Considerăm răspunsul Blue Air ca fiind ADECVAT.

 

Studii și analize

Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile elaborează studii de specialitate, analize specifice și buletine informative privind siguranța aviației civile.

Pentru mai multe informații, click aici.

Rapoarte de investigație

AIAS execută investigații tehnice ale evenimentelor de aviație civilă, cu scopul determinării faptelor, cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea acestora.

Pentru mai multe informații, click aici.

Recomandări de siguranță

Autoritatea de Investigații și Analiza pentru Siguranța Aviației Civile emite recomandări de siguranță a zborului, pe baza unor studii sau a analizei unei serii de investigații.

Pentru mai multe informații, click aici.